ARTYKUŁ
Polityka bezpieczeństwa wobec Covid-19 w sezonie 2021/2022
Naszym najważniejszym priorytetem jest zapewnienie wszystkim gościom najwyższego poziomu bezpieczeństwa nie tylko na stokach ale przede wszystkim w kontekście zagrożeń związanych z rozwojem pandemii COVID-19. Dlatego przygotowaliśmy określone procedury, których przestrzeganie pozwoli na zminimalizowanie ryzyka zarażenia i spędzenie w Zieleńcu wielu miłych chwil w trakcie zimowego wypoczynku.
Wszystkie procedury podzieliliśmy na cztery kategorie:
1. Nadrzędną – obowiązującą w całym ośrodku
2. Procedurę dla infrastruktury narciarskiej
3. Procedurę dla obiektów noclegowych
4. Procedurę dla obiektów gastronomicznych
1. Nadrzędne zasady bezpieczeństwa obowiązujące w całym ośrodku (z wyłączeniem stoków):
Zasłanianie ust i nosa maseczką lub chustą na terenie całego ośrodka – wyciągach i kolejach, stokach oraz wszystkich pomieszczeniach zamkniętych
Dezynfekcja rąk i możliwie ich najczęstsze mycie
Dystans społeczny (min. 1,5 metra)
Korzystanie z płatności bezgotówkowych i bezdotykowych
Odpowiednia higiena podczas kichania i kaszlu – zachowaj dystans i zakryj usta oraz nos.
Unikanie podawania dłoni na przywitanie i innych form kontaktu fizycznego.
Dodatkowo rekomendujemy:
- Monitorowanie stanu zdrowia: zgodnie z zaleceniami w przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gość/turysta nie zostanie wpuszczony na teren stacji narciarskiej. Osoba taka powinna jak najszybciej zgłosić się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
- Odpowiednie dbanie o odporność: ruch, dieta, suplementacja witaminy D-3.
- Rezygnację z przyjazdu i kwarantannę: jeśli wiesz, że miałeś kontakt z osobą zakażoną, zrezygnuj z przyjazdu do ośrodka i poddaj się najlepiej 14-dniowej kwarantannie.
Bezpieczeństwo w trakcie korzystania z kolei i wyciągów oraz na stoku:
W zakresie przejazdów wyciągami narciarskimi, kolejami linowymi oraz przenośnikami taśmowymi itp., w celu zapobiegania gromadzeniu się klientów w kolejce do przejazdu w/w urządzeniami, dopuszcza się ich funkcjonowanie zgodnie z przepustowością nominalną – przy czym koniecznym jest w trakcie przejazdu zasłonięcie nosa oraz ust oraz utrzymywanie, w miarę możliwości, dystansu od innych osób.
Rekomenduje się podjęcie działań pozwalających na zachowanie odstępów pomiędzy klientami w kolejce do przejazdu urządzeniami transportu linowego, np. odgradzanie szarfami, wyznaczanie „tuneli” dojścia, wyznaczanie punktów, w których mogą przebywać klienci itp.
Rekomenduje się o ile to możliwe i nie będzie powodowało gromadzenia się osób w kolejce do przejazdu urządzeniami transportu linowego – na jednym krześle lub w jednej gondoli miejsca zajmowały osoby zamieszkujące w jednym gospodarstwie domowym lub mające wspólny nocleg lub wspólnie podróżujące do stacji turystyczno – narciarskiej.
Baza noclegowa i gastronomia:
Gastronomia – procedury zgodne z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju i Technologii i Głównego Inspektora Sanitarnego: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/gastronomia
Noclegi – procedury zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju i Technologii i Głównego Inspektora Sanitarnego: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/hotele-i-inne-miejsca-noclegowe
Dodatkowo apelujemy o stosowanie się do poniższych zasad:
- Jeśli Twój stan zdrowia budzi wątpliwości bądź nie czujesz się najlepiej, prosimy o szczególne zachowanie ostrożności i w miarę możliwości o pozostanie w domu, tak by nie narażać siebie jak i innych osób
- Obowiązkowo zasłaniaj chustą lub specjalną maseczką usta i nos zarówno w trakcie oczekiwania w kolejce do kolei, w trakcie jazdy koleją oraz w trakcie jazdy na nartach bądź snowboardzie po stoku.
- Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i nie stwarza zagrożenia – zachowaj odpowiedni dystans (1,5 m)
- Zjedź z kanapy lub wyciągu bez zbędnej zwłoki.
- Kup wcześniej karnet w internecie (który otrzymasz do domu) lub automacie sprzedażowym, zamiast w stacjonarnym punkcie przy stoku
Pamiętaj! Bezpieczeństwo zależy przede wszystkim od zachowania nas wszystkich – odpowiedzialnego przestrzegania procedur i stosowania się do zaleceń.
Procedury bezpieczeństwa dla
Wytyczne dla funkcjonowania parków narciarskich, pólek ćwiczebnych, narciarskich tras biegowych, narciarskich tras zjazdowych, nartostrad oraz zorganizowanych terenów narciarskich – o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (z późn. zm.) w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii i Główny Inspektorat Sanitarny.
Celem wdrażanych procedur jest:
Zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników (obsługi), gości / klientów oraz osób przebywających na terenie parków narciarskich, pólek ćwiczebnych, narciarskich tras biegowych, narciarskich tras zjazdowych, nartostrad oraz zorganizowanych terenów narciarskich – o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (z późn. zm.).
Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników / obsługi oraz gości / klientów.
Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.
Ograniczenie występowania sytuacji mogących doprowadzić do transmisji SARS-CoV-2.
Wytyczne zostały podzielone na 4 części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom / obsłudze.
- Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie parków narciarskich, pólek ćwiczebnych, narciarskich tras biegowych, narciarskich tras zjazdowych, nartostrad oraz zorganizowanych terenów narciarskich – o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach
i na zorganizowanych terenach narciarskich (z późn. zm.). - Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracowników / obsługi.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2
u gościa / klienta.
Niniejsze Wytyczne stosuje się do narciarskich tras biegowych z uwzględnieniem ich specyfiki i faktu, że nie wszystkie wytyczne są możliwe do zastosowania w ich przypadku. W szczególności nie jest konieczne zapewnienie stacji dezynfekujących z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla korzystających z nich narciarzy.
I. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom / obsłudze
- Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji
i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. - Wyposażenie obsługi / pracowników w środki ochrony indywidualnej, w tym środki zasłaniające nos i usta (maseczki), rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, do użycia w razie potrzeby.
- Zalecenia dla pracowników:
- przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy (a także za każdym razem przed założeniem oraz po zdjęciu rękawiczek) obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce lub zdezynfekować je za pomocą środka dezynfekującego;
- w przypadku wykonywania obowiązków polegających na kontakcie bezpośrednim z klientami, koniecznym jest osłanianie nosa i ust przy pomocy maseczki oraz noszenie rękawic ochronnych lub stosowanie środków do dezynfekcji rąk podczas wykonywania obowiązków pracowniczych i zachowanie bezpiecznej odległość od rozmówcy i współpracowników;
- regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie
z instrukcją znajdującą się przy umywalce, do osuszania stosować wyłącznie ręczniki jednorazowe a jeśli nie ma takiej możliwości, dezynfekować dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%); - podczas kaszlu i kichania zakrywać usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamykanego pojemnika na odpady i umyć ręce;
- starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu;
- dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne. Należy pamiętać o częstej dezynfekcji powierzchni dotykowych jak klamki, słuchawki telefonu, klawiatury i myszki, włączniki świateł, terminale płatnicze, włączniki urządzeń czy biurka;
- regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne a zwłaszcza powierzchnie dotykowe, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, blaty, oparcia krzeseł;
- w trakcie dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, pamiętać o dokładnym osłonięciu ust u nosa maseczką, przed jej zdęciem umyć lub zdezynfekować ręce;
- w przypadku pracowników wypożyczalni – koniecznym jest każdorazowa dezynfekcja sprzętu oddawanego przez wypożyczających.
- Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia pomieszczeń.
- Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
- wprowadzenie różnych godzin przerw;
- zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów
w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki); - dezynfekcja przestrzeni wspólnych a zwłaszcza powierzchni dotykowych przed udostępnieniem ich kolejnej grupie pracowników.
- Obowiązek stosowania przez dostawców towarów i usług środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
- Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
- Przeprowadzanie szkoleń z zastosowanych procedur sanitarnych dla wszystkich pracowników oraz broszur informacyjnych.
- Udostępnienie stacji dezynfekujących oraz środków do dezynfekcji na wszystkich zapleczach oraz pomieszczeniach socjalnych.
- Szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ciężki przebieg COVID-19 i jeśli to możliwe, nieangażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób niezaszczepionych.
II. Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie parków narciarskich, pólek ćwiczebnych, narciarskich tras biegowych, narciarskich tras zjazdowych, nartostrad oraz zorganizowanych terenów narciarskich – o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (z późn. zm.).
- Zaleca się podzielenie obszaru na odrębne strefy obejmujące stoki narciarskie, ośrodki noclegowe, wypożyczalnie, punkty restauracyjne.
- Zaleca się umieszczenie na terenie budynków stacji dezynfekujących z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości.
- Z zastrzeżeniem zasad dotyczących przejazdów (patrz poniżej) stosuje się zasadę dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa.
- Rekomendowane umożliwienie zakupu biletów bezobsługowo, tj. poprzez platformy online lub w biletomatach.
- Rekomendowane podjęcie działań mających na celu rozłożenie ruchu narciarzy i turystów korzystających z urządzeń transportu linowego równomiernie w ciągu dnia.
- Stała informacja i instrukcja dla gości zawierająca podstawowe informacje dotyczące postępowania i ochrony osobistej zgodnej z wytycznymi wydanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny.
- Umieszczenie czytelnej instrukcji dezynfekcji rąk przy każdym dozowniku
z płynem do dezynfekcji. - Umieszczenie na terenie stacji turystyczno-narciarskiej (w tym
w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych) plakatów informacyjnych wraz
z instrukcjami dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki. - Zapewnienie sprzętu i środków oraz prowadzenie i monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych.
- Codzienna dezynfekcja obiektu, w szczególności bieżące dezynfekowanie, toalet, blatów, klamek, uchwytów, kołowrotków, biletomatów, przycisków wszelkich urządzeń elektronicznych oraz innych, często dotykanych powierzchni.
- Cały personel stacji turystyczno-narciarskiej jest wyposażony w maseczki i przestrzega obowiązku zakrywania nosa i ust.
- W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
- Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub pokoju/ obszaru,
w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych kompatybilnych z objawami COVID-19. - Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do służb medycznych.
- W przypadku wypożyczalni sprzętu – obowiązkowe dezynfekowanie całości sprzętu otrzymanego od wypożyczających.
- Poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów stacji turystyczno-narciarskiej o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych
w związku z SARS-CoV-2 w kompleksie narciarskim.
Gastronomia – procedury zgodne z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju i Technologii
i Głównego Inspektora Sanitarnego: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/gastronomia
Noclegi – procedury zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju i Technologii
i Głównego Inspektora Sanitarnego: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/hotele-i-inne-miejsca-noclegowe
W zakresie przejazdów wyciągami narciarskimi, kolejami linowymi oraz przenośnikami taśmowymi itp., w celu zapobiegania gromadzeniu się klientów w kolejce do przejazdu w/w urządzeniami, dopuszcza się ich funkcjonowanie zgodnie
z przepustowością nominalną – przy czym koniecznym jest w trakcie przejazdu zasłonięcie nosa oraz ust oraz utrzymywanie, w miarę możliwości, dystansu od innych osób.
Rekomenduje się podjęcie działań pozwalających na zachowanie odstępów pomiędzy klientami w kolejce do przejazdu urządzeniami transportu linowego, np. odgradzanie szarfami, wyznaczanie „tuneli” dojścia, wyznaczanie punktów, w których mogą przebywać klienci itp.
Rekomenduje się informowanie klientów, aby – o ile to możliwe i nie będzie powodowało gromadzenia się osób w kolejce do przejazdu urządzeniami transportu linowego – na jednym krześle lub w jednej gondoli miejsca zajmowały osoby zamieszkujące w jednym gospodarstwie domowym lub mające wspólny nocleg lub wspólnie podróżujące do stacji turystyczno – narciarskiej.
III. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracowników / obsługi.
- Obowiązek zapoznania personelu stacji turystyczno-narciarskiej odnośnie wprowadzonego protokołu związanego z zakażeniem SARS-CoV-2 (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
- Pracownicy i obsługa powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem, w celu uzyskania teleporady medycznej lub oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego
i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa. - W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy objawów chorobowych kompatybilnych z objawami COVID-19 należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu z instrukcją skontaktowania się z lekarzem i poinformowania o objawach.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, uchwyty itp.).
- Należy stosować się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
IV. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u gościa / klienta.
- W przypadku zaobserwowania objawów chorobowych kompatybilnych
z objawami COVID-19, gość (klient) nie powinien zostać wpuszczony na teren obiektu. - Powinien zostać poinstruowany o konieczności skontaktowania się telefonicznie
z lekarzem celem uzyskania teleporady medycznej, oddziałem zakaźnym,
a w razie pogarszania się stanu zdrowia – zadzwonić pod nr 999 lub 112. - Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz gości (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Wytyczne dla funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce
Ministerstwo Rozwoju i Technologii (dawniej Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii) w konsultacji z Głównym Inspektoratem Sanitarnym
Cel wdrażanych procedur
- Zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia dla pracowników (obsługi) gości hoteli/obiektów/pensjonatów.
- Minimalizowanie ryzyka zakażenia gości oraz innych osób z zewnątrz, w tym dostawców.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie hoteli/obiektów/pensjonatów w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed ryzykiem zakażenia.
- Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego.
Wytyczne zostały podzielone na cztery części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze.
- Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
- Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.
I. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze
- Ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (w zakładach pracy minimum 1,5 m).
- Podzielenie zmian pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie hotelu/obiektu/pensjonatu, stosownie do możliwości.
- Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów np. stołówki pracowniczej, szatni itp. W pomieszczeniach tych zaleca się, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 1.5 m Wyposażenie obsługi hotelu/obiektu/pensjonatu w środki ochrony indywidualnej, w tym maski lub przyłbice, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem, do użycia w razie potrzeby.
- Zalecenia dla pracowników:
- Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem.
- Nosić osłonę nosa i ust oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane 1,5 metra).
- Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
- Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
- Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
- Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
- Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
- Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 1,5 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy bądź za pomocą innych środków porozumiewania się na odległość.
- Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:
- wprowadzenie różnych godzin przerw,
- zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
- Objęcie szczególną troską pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe nie angażowanie w bezpośredni kontakt z klientem osób powyżej 60.r.ż oraz przewlekle chorych.
- Obowiązek stosowania przez dostawców hotelu/obiektu/pensjonatu środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
- Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
- Celem ograniczenia kontaktów międzyludzkich zaleca się tam gdzie jest to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji m. in. telefonów, poczty elektronicznej itp.
II. Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie
- Ustalenie maksymalnego stopnia wykorzystania miejsc noclegowych w hotelach/motelach/pensjonatach na poziomie 75% pokoi znajdujących się w danym obiekcie.
- Bezwzględny zakaz przebywania w hotelu / obiekcie / pensjonacie osób tam nie zakwaterowanych.
- Umieszczenie na terenie hotelu/obiektu/pensjonatu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind, punktów gastronomicznych oraz przy wyjściu z toalet.
- Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji lub zapewnienie dostępności maseczek ochronnych na terenie obiektów.
- Usunięcie gazet, ulotek oraz innych materiałów do wspólnego korzystania przez gości.
- Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji prawidłowej dezynfekcji rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek oraz maseczek
- Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych,
ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych – poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków należy przestrzegać wymaganego dystansu przestrzennego między personelem a gośćmi (minimum 1,5 metra). - Ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji oraz zapewnienie w holu recepcyjnym takiej organizacji, aby został zachowany dystans społeczny wynoszący minimum 1,5 m odległości osoby od osoby.
- Możliwość użytkowania sal konferencyjnych na zasadach opisanych aktualnymi przepisami prawa (zachowanie dystansu społecznego wynoszącego minimum 1,5 m odległości osoby od osoby).
- Bieżące dezynfekowanie, nie rzadziej niż co godzinę, ogólnych toalet, wind, blatu recepcyjnego (po każdym gościu), klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.
- Precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących.
- Ograniczenie rutynowego sprzątania pokoi, które powinno się odbywać jedynie na życzenie klienta.
- Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia, albo po sprzątnięciu pomieszczenia – dokonanie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii.
- Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, alb zaleceń producenta zastosowanych technologii.
- Każdorazowo po zakończonym pobycie zaleca się rutynowe sprzątnięcie pokoju hotelowego oraz dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia.
- Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pościel i ręczniki należy prać w temp. min 60º C z dodatkiem detergentu. Prane i dostarczane w reżimie sanitarnym.
- Należy używać jednorazowych ręczników papierowych zamiast używania suszarek nadmuchowych do rąk w łazienkach ogólnodostępnych.
- Możliwość korzystania z suszarek nadmuchowych oraz suszarek do włosów w łazienkach pokojowych po spełnieniu następujących warunków:
- zameldowani goście są z tego samego środowiska ( pomieszczenie sanitarnohigieniczne nie będzie udostępniane innym gościom hotelowym),
- łazienka pokojowa zostanie gruntownie sprzątnięta i zdezynfekowana po wymeldowaniu gości ze szczególnym uwzględnieniem najbliższego otoczenia suszarki nadmuchowej tj. umywalka wraz z armaturą, podłoga, jak również bliskie powierzchnie, w tym również sama suszarka.
- W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń hotelu/obiektu/pensjonatu bądź ozonowanie (lub dekontaminacja w innej dostępnej technologii) powierzchni wspólnych, w wyznaczonych zakresach czasowych.
- Funkcjonowanie restauracji i barów hotelowych/obiektów/pensjonatów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami wskazanymi w protokole dotyczącym gastronomii.
- Dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu.
- W związku z zagrożeniem wirusem SARS CoV – 2 hotel / obiekt / pensjonat ma prawo do zawieszenia lub ograniczenia usług, które zwiększałaby zagrożenie gości oraz personelu hotelu / obiektu / pensjonatu (np. dostarczanie bagaży do pokoi itp.)
- Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia, lub pokoju, w którym będzie można czasowo odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
- Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
- Poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów hotelu/obiektu/pensjonatu o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych w związku z wirusem SARS CoV – 2 w danym obiekcie;
- Na terenie obiektu zalecane jest mierzenie temperatury (możliwa jest samokontrola gości w zakresie pomiaru temperatury – termometr dostępny w recepcji).
- Rekomendowane jest przeprowadzenie pomiaru temperatury przez wyznaczonego pracownika recepcji na danej zmianie za pomocą termometru bezdotykowego. W przypadku posiadania innego termometru niż bezdotykowy niezbędna jest jego dezynfekcja po każdym użyciu.
III. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem u pracownika/obsługi
- Obowiązek zapoznania personelu hotelu/obiektu/pensjonatu odnośnie wprowadzonego protokołu związanego z wirusem SARS CoV-2 (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
- Pracownicy i obsługa hotelu/obiektu/pensjonatu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
- Obiekt hotelowy powinien posiadać wydzielone pomieszczenie do czasowego odizolowania osoby w przypadku podejrzenia u osoby zakażenia koronawirusem wyposażone w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący.
IV. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gość nie powinien zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
- Jeśli gość mieszka w hotelu/ obiekcie/pensjonacie – czasowe odizolowanie go w dedykowanym pomieszczeniu, powiadomienie dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Wstrzymanie przyjmowania gości, powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Wytyczne dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce
Ministerstwo Rozwoju i Technologii (dawniej Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii) i Główny Inspektorat Sanitarny
Cel wdrażanych procedur:
- Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa dla pracowników i klientów restauracji, kawiarni, strefa gastronomiczna (food court) i innych lokali, gdzie świadczone są usługi gastronomiczne.
- Minimalizacja ryzyka zakażenia klientów oraz innych osób z zewnątrz, w tym dostawców.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie restauracji w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego
Wytyczne zostały podzielone na cztery części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników.
- Zapewnienie bezpieczeństwa klientów.
- Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u klienta zakażenia koronawirusem.
I. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom
- Pracodawca jest obowiązany zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.
- W przypadku kelnerów i pozostałej obsługi (np. kasjerzy) należy nosić maseczkę oraz rękawiczki, lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze.
- Rekomenduje się:
- zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5 m chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności. Wtedy jednak zakład musi zapewnić środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii,
- ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami, tam gdzie jest to praktyczne i bezpieczne. Wskazane jest takie ustawienie stanowisk, aby pracownicy byli od siebie jak najbardziej oddaleni, i w miarę możliwości nie pracowali blisko naprzeciwko siebie,
- ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników, jeśli jest to możliwe w związku ze standardami czasu pracy,
- ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
- gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod na odległość, takich jak telefon komórkowy lub radio,
- zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i czasów rozpoczęcia pracy),
- restrykcyjne przestrzeganie zasad higieny, dobrych praktyk higienicznych,
- utrzymywanie wysokiego stopnia higieny osobistej, w tym dbanie o odpowiednią, czystą i – w razie potrzeby – ochronną odzież,
- stałe stosowane dobrych praktyk higienicznych (regularne mycie rąk, powstrzymywanie się od niehigienicznych zachowań, na przykład kichania czy kaszlenia, ( podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu min. 60%, zakrycie ust i nosa podczas kaszlu i kichania zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków, w tym wirusów), przy produkcji lub styczności z żywnością, szczególna dbałość o czystość toalet itp.
- Należy zadbać o przypomnienie pracownikom zasad higieny osobistej, mycia i dezynfekcji rąk, o obowiązku informowania o złym stanie zdrowia. Dotyczy to nie tylko pracowników mających bezpośredni kontakt z zakładem i żywnością, ale również biurowych, kierowców, dostawców, serwisantów etc.
II. Zapewnienie bezpieczeństwa klientów
- Należy zwrócić szczególną uwagę na:
- Dyscyplinę utrzymania 1,5-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub stojące znaki).
- Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu oraz strefy gastronomicznej (food court).
- Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk (wraz z instrukcją „Jak skutecznie dezynfekować ręce” dostępnej na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/gis/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece)dla gości w obszarze ogródka gastronomicznego, sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/kasowych) oraz przy wyjściu z toalet.
- Wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych, stosowanie w łazienkach papieru do wycierania rąk.
- Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi.
- Odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 m (chyba, że między stolikami znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika).
- Wyraźne, trudno usuwalne oznaczenie wyłączonych stolików i opracowanie planu sali na czas epidemii.
- Klienci realizują obowiązek zakrywania ust i nosa do czasu zajęcia przez nich miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje.
- Wymagana jest każdorazowa dezynfekcja stolika po zakończeniu obsługi gości lokalu gastronomicznego przy danym stoliku. Po zakończonej dezynfekcji stolik powinien zostać oznaczony napisem: „zdezynfekowano”.
- Należy dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci (z wyłączeniem podłogi) minimum co 15 minut.
- Rekomenduje się zapewnienie, w miarę możliwości, stałego wietrzenia pomieszczeń restauracyjnych.
- Zaleca się wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczących:
- mycia rąk
- dezynfekcji rąk
- zdejmowania i zakładania rękawiczek
- zdejmowania i zakładania maseczki.
- Przestrzenie samoobsługowe (bary sałatkowe, stoliki z ciastami, tzw. „wiejskie stoły”, dozowniki do samodzielnego nalewania napojów, bufety, bary, bary kawowe, chłodnie z lodami, stoły z tzw. live cooking (gotowanie na żywo)) możliwe do organizacji pod warunkiem wyznaczenia osoby do obsługi tych miejsc.
- Usługa na miejscu:
- przynoszenie zamówień na tacach (dostarczenie do stolika nie dotyczy food court albo przypadków, kiedy restauracja nie udostępnia sama stolików),
- mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo po użyciu.
- Usługa na wynos:
- wydawanie zamówień na ladzie, w torbach,
- bezkontaktowe wydawanie zamówień,
- zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki oraz regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów).
- Usunięcie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio do zamówienia przez obsługę.
- Możliwość obsługi automatu do gorących napojów przez klientów, na stacjach paliw, po uprzednim zdezynfekowaniu rąk bądź skorzystaniu z jednorazowych rękawiczek.
III.Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika
- Pracownicy/obsługa lokalu powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem teleporady. Lekarz po przeprowadzeniu oceny stanu zdrowia zdecyduje, czy skierować Cię na test na koronawirusa, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
- Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć pracownika od pracy i odesłać transportem indywidualnym (własnym lub sanitarnym) do domu lub w przypadku gdy jest to niemożliwe, pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu lub wyznaczonym obszarze, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie od innych osób.
- W przypadku, gdy nie ma możliwości dedykowania pomieszczenia dla osoby podejrzanej o zakażenie, należy wydzielić miejsce w którym osoba ta bezpiecznie poczeka na transport w odległości min 1,5 m od pozostałych osób.
- Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami gabinetu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
IV.Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u gościa/klienta zakażenia koronawirusem
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba nie powinna zostać wpuszczona na teren lokalu. Powinna zostać poinstruowana aby jak najszybciej udała się do swojego domu (najlepiej transportem własnym) i w nim pozostała, jak również o potrzebie skontaktowania się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem teleporady, bądź w przypadku bardzo złego samopoczucia należy zadzwonić na 112 – konieczne jest poinformowanie, że prawdopodobnie ma COVID-19.
- Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Ustalenie listy pracowników oraz klientów, o ile to możliwe, obecnych w tym samym czasie w części/ częściach lokalu, w których przebywał gość, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym