W Zieleńcu ruszyła budowa nowej kolei linowej
Dodano: 10.07.2018
Choć do zimy pozostało jeszcze (niestety) trochę czasu, w naszej stacji dzieje się wiele, właśnie w kontekście kolejnego sezonu narciarskiego. Jedną z ważniejszych z punktu widzenia narciarzy informacją będzie zapewne fakt rozpoczęcia budowy kolejnej kolei kanapowej w Zieleniec Sport Arena.
Stacja narciarska od wielu sezonów stawia na intensywny rozwój. Kolejnym elementem tego procesu będzie uruchomienie w tym sezonie nowej kolei, która zwiększy dostępność narciarskich tras i w jeszcze większym stopniu poprawi przepustowość całego ośrodka.
Budowa rozpoczęła się w ostatnich dniach czerwca. Nowym elementem narciarskiej infrastruktury będzie kolej linowa Tatralift (typ TS-4), która wyposażona będzie w 4-osobowe, niewyprzęgane z liny, kanapy. Zlokalizowana będzie w środkowej części góry Szerlich w centralnym miejscu Zieleńca, tuż obok znajdującego się w tym miejscu niegdyś wyciągu orczykowego N10.
Całe przedsięwzięcie jest wspólnym projektem dwóch zielenieckich ośrodków – Nartoramy i Gryglówki. Planowany termin oddania kolei G10 to grudzień 2018 roku, czyli najpewniej tuż po rozpoczęciu kolejnego narciarskiego sezonu.
Nowa kolej będzie bardzo ważnym elementem gęstej sieci infrastruktury w Zieleńcu, ponieważ wypełni lukę w centralnej jego części. Górna stacja znajdować się będzie tuż obok górnej stacji kolei W3, potocznie zwanej Pomarańczową Kanapą. Jej uruchomienie otworzy przed narciarzami nowe możliwości korzystania z zielenieckich stoków oraz skróci i tak niewielkie już kolejki przy dolnych stacjach. Elementami towarzyszącymi budowie kolei będzie instalacja sztucznego naśnieżania oraz oczywiście sztuczne oświetlenie.
Dane techniczne dotyczące nowej kolei G10:
- położenie dolnej stacji 871 m npm
- położenie górnej stacji 1017 m npm
- długość po stoku ok – 600 m
- średnie nachylenie stoku 24%
- różnica wzniesień kolei 146m
- stacja napędowo-napinająca z taśmą rozbiegową na dole
- stacja przewojowa na górze
- podpory trasowe szt. 8
- krzesła 4 osobowe szt. 90
- silnik – 160 KW
- przepustowość 2400 osób /godz
- prędkość jazdy 0- 2,5 m/sek
Dokładną lokalizację kolei już dziś można dokładnie podejrzeć na dostępnej na naszej stronie mapie (G10), gdyż została ona już wcześniej zaprojektowana – oznaczona jest na razie jedynie kolorem szarym, jako kolei będąca wcześniej w fazie planów a dziś w budowie.